יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

האח הגדול 3 לצפייה ישירה בפערים החברתיים ובין צעירים למבוגרים בבית


האח הגדול 3 ובעונה הנוכחית במיוחד סוג של מראה כלפינו כחברה ו"קרה" שאחד הדגשים הבולטים באח הגדול 3 הוא על היחס והפער בין הצעירים למבוגרים .
שפרידה יגאל ויורם מצפים לקבל את "הכבוד" המגיע להם בזכות היותם מבוגרים יותר הם "זוכים" לקבל יחס השופט אותם אך ורק כדמויות ככל הדיירים בבית ומקבלים יחס בהתאם לטוב ולרע. כך יוצא שלמרות שפרידה גם בתור המבוגרת וגם המפקדת לא קיבלה את הסמכות והמרות שניתנה לה אלא היתה צריכה "לקחת" אותה בכח ולהזכיר מי היא מפקדת המשימה והתנהגה כאחת החיילות וזה היה המבחן הראשון שלה ובנוסף, העמדות הברורות שנקטה(חוץ מהסכסוך הגלוי עם יורם) התרככו עד כדי טשטוש וככה זה שיש לך סמכות ואחריות על הכתפיים אתה מחויב כנראה להתפשר כי אי אפשר אחרת .
היחס בבית בין הצעירים למבוגרים בבית ולמרות שמדובר במשחק שכולם רוצים בו לנצח הוא בדיוק כמו מה שקורה לחברה הישראלית בחוץ.יגאל מוצא עצמו פעם אחר פעם ממש מבקש את "הכבוד" דבר שהוא כנראה מכיר מהבית ומהסביבה הקרובה לו אבל המציאות החומרנית שבה אנו חיים ו"בוסים" בני עשרה השולטים בחברות מזניחים את הערכים שכ"כ איפיינו אותנו 20 שנים לאחור מרגע שהחל להתקיים תהליך האמריקנזציה וחבל.נכון שאנחנו אחד הצבאות האנושיים ביותר בעולם (ויהיה מי שיתווכח על זה כמובן) ונכון שאם מישהו ייפול ברחוב עדיין יהיה מי שיקום לעזור לו בניגוד להרבה מקומות בעולם שאנשים יכולים להיות זרוקים ולאף אחד לא אכפת.נכון גם שבזמן מצוקה כולנו מתגייסים גם במקומות נידחים בעולם ובטח שמשהו קורה אצלנו. אבל אני מדבר על הערכים הבסיסיים ,בבית בין הורים לילדים ובין ילדים למורים וביננו לבין עצמנו ברחוב או בכביש ולמשל שאני מתהלך עם הכלבה ברחוב ואומר שלום לאנשים לא פעם אני נתקל במבטים של "מה אתה רוצה?" במקום שלום פשוט ונחמד בחזרה . לקדמה ולטכנולוגיות ולכפר הגלובלי כמובן שיש השפעה הכל חשוף הכל מותר כמעט הכל ידוע, אפרופו האח הגדול ואת מי אנחנו מכירים בכלל מהשכנים שלנו שחולקים איתנו סביבת מגורים משותפת ?
וחזרה לאח הגדול 3 שלנו - הדבר שהכי מושך אותי בתוכנית הוא שנרצה או לא נרצה, כך אנחנו נראים כמעט במדויק ,אז נכון שאין ייצוג ערבי ,אתיופי או רוסי וחבל (למרות שצריך יותר מדייר אחד שלא יהיה שונה כי..) ,הכח שיש לכסף או לפיזיות(למעט סיטואציות שבהן אנו ראינו את עמיר מניח את אלעד הקטן על ארון למשל ואומר לו עכשיו תסתדר לבד..) כמעט ולא קיים כי יש חוקים ותקנון להתנהגות בבית ואפשר לראות בקלות מי אמיתי וטבעי (במידת האפשר כי כולם יודעים שמצולמים בכל רגע),צבוע או מתחסד .לדיירים עצמם יש מראות ולכל דמות יש דמות נגדית וקוטבית לה והמשימות המדהימות שנראות כאילו פשוטות, יוצרות סיטואציות מאוד מורכבות ומסובכות ואפשר להתקנא בכל מי שעובר חוויה כזו באותה מידה כמה קשה הידיעה שאתה בעצם מצולם בכל רגע ורגע ואין שום אבל שום מקום לפרטיות שאדם חייב לעצמו לפחות מספר שעות ביום . נדמה שהאח הגדול הזה הביא איתו הרבה חברה צעירים "בליינים" מגניבים לצידם כאלו "הפשוטים" יותר ומשכילים פחות(לאו דווקא אינליגנטיים פחות) והמבוגרים מרקעים שונים(פרידה,יורם,יגאל,דנה)  וזה פשוט גאוני המפגש ביניהם ובכל מקרה מי שדואג לאוכל הוא המבוגרים ,פרידה,יורם ,דנה ולפעמים עמיר אבל הוא שם דגש יותר על נקיון..עניין של זמן עד שהנושא העדתי שוב יעלה על הפרק (צריכה רק "יציאה" אחת לא במקום) והיו כבר כמה שיחות פוליטיות מעניינות ולכן אני גם חושב שהנוכחות של יורם לטוב ולרע חיונית בבית ולצופים.
כרגע בבית יגאל פרידה ודנה מדברים בחצר על התקציב ומתבלים בסיפורים מהילדות שלהם שעמיר "מגרה" את סיוון על אוכל ברמת "גורמה" שהוא יכין לה משהו עם שרימפים וחמאה ושום ו..שהם ייצאו מהבית כמובן.
עוד דבר מובהק הוא היחס (למעט עמיר) של הנשים לגברים בנוסח :" תביא לי,תעשה לי ,תבוא תיקח ,ונשמה תעשה טובה.." צעירות ובוגרות כאחד פשוט "מסנג'רים" את הגברים ביחד וזה עוד מאפיין לשינוי ביחס במערכות יחסים בינו לבינה ובנות 20 שפשוט מחפשות את ה"גבר" עם הארנק המלא טופינים ו "ותביא קצת דינרוס.." ואיפה האהבה וסיפורי האגדה והסינדרלות??.